ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
موسیقى در فرهنگ این ناحیه، مقام والایى دارد و تنوعى که در کمتر منطقهاى بچشم مىآید، موسیقى کردى موسیقى خواص نیست و در شادی، عزا، حماسه و معالجه بکار مىرود. انواع موسیقى کرمانشاهان عبارتند از: موسیقى تنبور که قرنها پیش از اسلام حضور داشته و در بین علویان کوهپایهاى زاگرس عمومیت دارد و همهٔ بزرگان و مرشدان این دوره از آن آگاهى دارند. در کرمانشاهان تنبور در منطقهٔ گوران و صحنه رواج دارد.
موسیقى هوره از قدیمىترین آوازهاى ایرانى است که در گوران، سنجابی، قلخانی، و کلهر بیشتر مرسوم است. به ظهور تصوب در نقاط کردنشین، اهل سنت و جماعت دراویش قادریه، هوره را به جذبه و حالت گریه و استغاثه به گونهاى خاص مىخواندند و به آن رنگى عرفانى دادند که به سوز معروف است. هوره در جنگ نیز خوانده مىشود.
سیاهچمانه نیز انواع قدیمى و باستانى موسیقى کرمانشاهان است که بیشتر در پاوه و اورامانات مرسوم است. این آواز داراى تحریرها و حالات بخصوصى است.
بیتخانی: از انواع موسیقى باستانى ایران است و ریتم مشخصى دارد و با زدن کف همراهى مىشود.
موسیقى رقص: رقص کردى به مثابهٔ تمرین دلاورى و رزم است که با تفنن آمیخته شده است. که معمولاً دستهاى رقصندگان در هم گره مىخورد و گامها در یک مسیر حرکت مىکنند.
سازهاى متداول در کرمانشاهان عبارتند از: تنبور، سورنا، دف، دوزله (دونی)، شمشال، نرمه نى (نرمه نای)، دهل، طاس
کرمانشاه شناسی
همه اطلاعات مشاهیر کرمانشاه
همه چیز درباره کرمانشاه