پس از انقلاب اسلامی ایران، موسیقی پاپ بهعنوان نمونه سخیفی از فرهنگ پیشین، از صحنه موسیقی ایران حذف شد و بر آن مارک غربی و ضد اسلامی و ضد ایرانی بودن خورد و کلاً ممنوع گردید. کمی بعد، بسیاری از خوانندگان و آهنگسازان موسیقی پاپ که دیگر نمیتوانستند در داخل ایران فعالیت کنند، به لوسآنجلس مهاجرت کردند و سبک موسیقی لوسآنجلسی بهسرعت در میان مردم ایران جا باز کرد و بهرغم انتقادهای جدّی از سوی صاحبنظران، بهشدّت مورد استقبال نسل جوان قرار گرفت. یکی از انتقادات بهجا و جدّی این بود که موسیقی لوسآنجلسی، بسیار تحت تأثیر موسیقی غربی و خالی از محتواست.
بعضی
از کارشناسان علت این موضوع را نگاه سخیف و کاسبکارانه تولیدکنندگان این
نوع موسیقی که در پی کسب درآمدهای آنی و هنگفت هستند، میدانند. هنرمندان
مهاجر که درواقع در تبعیدی خودخواسته زندگی میکنند، حال و حوصله خلق آثار
ارزشمند را نداشتند. آنها غالباً افسرده و درگیر مسائل و مشکلات ابتدایی
زندگی بودند و از همه مهمتر اینکه، رابطه تنگاتنگ با مخاطب را که رمز و
راز آفرینش آثار ماندگار است، از دست داده بودند. ولی در هر حال، عامه مردم
ایران نسبت به این موسیقی واکنش مثبت نشان دادند.
در طی سالهای گذشته و پس از یک دوره وقفه طولانی، موسیقی پاپ بار دیگر به
عرصه موسیقی ایران برگشت. این رجعت درواقع واکنشی اجباری نسبت به موسیقی رو
به گسترش لوسآنجلسی و درواقع نسخه ضعیفی از همان موسیقی بود. این جریان
در هر حال توانست از این وجه که ۳۰ درصد از فروش نوارهای موسیقی لوسآنجلسی
کاسته شد، تأثیر خود را بگذارد. پس از آن ۵۵ درصد مردم ایران که علاقهمند
به موسیقی پاپ بودند، پاپ داخلی را ترجیح دادند.
با توجه به محدودیتهایی که در هر حال هنوز هم در زمینه موسیقی پاپ و اشعار
آن وجود دارد، این موسیقی هرگز درخشش سالهای ۵۰ را پیدا نکرده و هنوز با
شبیهسازی در صدا و ملودی، سعی دارد در مقابل موسیقی پاپ لوسآنجلسی قد علم
کند.
صدا و سیما عملاً از نظر ایجاد محبوبیت برای موسیقی پاپ به بنبست رسیده و
بخش اعظم امکانات و وقت خود را در اختیار موسیقی و صداهایی قرار میدهد که
به هیچوجه توانایی، محبوبیت و تأثیر موسیقی دهههای پنجاه را ندارد. بر
اساس تحقیقی که توسط رادیو بی.بی.سی انجام شده است، سلیقه مردم ایران در
زمینه موسیقی پاپ را همچنان استودیوهای موسیقی لوسآنجلس رقم میزند.
یکی از طرفداران موسیقی پاپ میگوید از آنجا که خوانندگان و آهنگسازان
موسیقی پاپ در داخل کشور صرفاً به تقلید از موسیقی لوسآنجلس میپردازند،
بدیهی است که شنوندگان ترجیح میدهند به موسیقی هنرمندان خارج گوش بدهند،
کمبود بودجه و وقت هم، تأثیر مخرّبی بر کل جریان موسیقی ایران، از جمله
موسیقی پاپ گذاشته است.
موسیقی پاپ در سراسر جهان به چنان اعتلا و جایگاهی رسیده است که ما تصوّرش
را هم نمیتوانیم بکنیم. موسیقی پاپ همچنان که از نامش برمیآید، موسیقی
مردم است. مردم، این موسیقی را بهرغم محدودیتها، دوست دارند و با آن
ارتباط سریع برقرار میکنند.
یک موسیقیدان قدیمی میگوید روزگاری چنین تصور میشد که موسیقی هر کشوری
لحن و سبک خودش را دارد و لذا نمیتواند جنبه بینالمللی پیدا کند،
درحالیکه اینک موسیقی عرب، با محبوبیت بینالمللی خود اثبات کرده است که
این عقیده، صحیح نیست.
موسیقی پاپ ما تقلید بدی از موسیقی عرب و سایر کشورهاست، در نتیجه به جای
اینکه ملّت ما را به سایر ملل نزدیک کند، در محدوده کوچک و ناقص خود
گرفتار شده و کاربرد صحیح و اصیل خود را از دست داده است. مدتهاست که
موسیقی پاپ ایران، چه در زمینه خوانندگی، چه آهنگسازی و چه ترانه، از داشتن
افراد تأثیرگذار و شاخص محروم بوده است و تا زمانی که کارشناسان زبده و
موسیقیدانها و ترانهسراهای کارکشته، دست به کار نشوند، چارهای جز گوش
سپردن به تقلیدهای سخیف و مخرّب سلیقه شنوندگان، وجود ندارد.