سلاطین موسیقی سنتی و پاپ

سلاطین موسیقی سنتی و پاپ

بیو گرافی، تصاویر ، موسیقی،
سلاطین موسیقی سنتی و پاپ

سلاطین موسیقی سنتی و پاپ

بیو گرافی، تصاویر ، موسیقی،

(دوره کلاسیک) هنرتجسمی موسیقی نوازن و وضوح ساختاری

در دوره باروک تفکر عقل گرایی بود و به پیچیدگی خیلی اهمیت می دادند، در نتیجه طالب زیبایی تنها نبودند که آهنگسازان دوره کلاسیک مثل 1ـ ژوزف هایون 2ـ ولفاگانگ آمادئوس موتسارت 3ـ لودویک ون بتهوون و خیلی آهنگسازان دیگر در کنار پارامترهای پیچیده علمی و فنی به زیبائیهای موسیقی نیز اهمیت داده و آثار جاودانی خلق کردند.

  

مشخصات دوره کلاسیک:

تضاد حالتها: موسیقی دوره باروک به این شکل است که اول آنرا میشنویم تا آخر همان است. یک حالت مشخص ازاول تا آخر وجود دارد و حالت جدیدی به وجود نمی آید اما در دوره کلاسیک میخواستند کاری کنند که مردم خوششن بیاید و تضاد حالت به وجود آیدکه این تغییر حالت هم درتم ها است و هم در ریتم است. ارائه تیم های مختلف برای بوجود آوردن تضاد حالت است.

ریتم: در دوران باروک یک ریتم ثابت وجود داشته تا آخر قطعه ولی در دوره کلاسیک ریتم در حال تغییر است.

بافت: در دوره کلاسیک غالب ترین بافت هموفونی است. یک ملودی مشخص و بارز، بقیه سازها برای همراهی و شیرین تر کردن آن ولی در باروک بیشتر پلی فونیا ست. در این دوره جالب است بدانیم یک بافت تا آخر قطعه وجود ندارد و ممکن است تغییر کند.

ملودی: کنار هم قرار گرفتن اصوات مختلف ملودی را بوجود می آورد. در دوره کلاسیک ملودی عکس دوره باروک هم عامیانه، هم ساده و هم زیبا است در حالیکه در دوره باروک خیلی پیچیده و با تزئینات زیادست (در دوره باروک موسیقی متعلق به طبقه اشراف و کلیسا بوده ولی در دوره کلاسیک موسیقی مردمی بوده و برای مردم ساخته می شده است) موسیقی از دل مردم بر آمده و به عنوان عنصر اصلی ساخت موسیقی از آن استفاده می کردند یکی دیگر از خصوصیات ملودی تقارن است که ملودی هابا هم متقارن هستند مثل ملودی a a.

دینامیک و استفاده از پیانو: دینامیک حالتهای مختلف موسیقی است که با افزایش و کاهش شدت صدا ایجاد تفاوت می کند (در موسیقی به وسیله تغییر شدت). هر صدای موسیقی یک شدتی دارد فرکانس مختلف دارد زیر و بم، سوم کشش صدا طولانی و کوتاه، چهار رنگ صدا، دینامیک صدا باعث زیباتر شدن و آوازی تر شدن موسیقی می شود.

(فورته F = قوی ، P پیانو = ضعیف)

در دوره باروک تغییر دینامیک به صورت پله ای است ازیک شدت یک دفعه به شدت دیگر میرویم. این تغییر پله ای دینامیک به تغییرات تدریجی تبدییل شد یعنی صداها تدریجاً ضعیف و ترجیحاً قوی می شود. باعث شد که ساز پیانو مورد توجه قرار بگیرد، در سال 1775 ـ 1700 در اوج دوره کلاسیک چون پیانو قابلیت بسیار فراوانی برای تغییر تدریجی شدت موسیقی پیدا کرد و به خاطر قابلیت دینامیک مورد توجه آهنگسازان قرار گرفت.

ارکستر کلاسیک:

در دوره کلاسیک ارکستر تشکیل دادند که از این سازها تشکیل میشد:

 *سازهای زهی ویلن

ویولا (ویلن آلتو)

ویولن سل

کنترباس

*سازهای بادی چوبی فلوت

کلارنیت

ابوا

فاگوت

کرانگله

*سازهای بادی برنجی هورن

(بادی مسی) ترومپت

ترومبون

توبا

*سازهای کوبه ای تیمپانی

(پرکاشن) سنج ها

طبل ها

طبل بزرگ

سایدرام

 

به طور کلی سازهای زهی برای ملودی موسیقی است. بادی چوبی برای رنگ موسیقی. بادی برنجی برای پاساژهای قوی سازهای کوبه ای برای تأکید و ریتم.

توضیح: ارتباط یک ملودی با یک ملودی دیگر ممکن است به وسیله ملودی های دیگر باشدکه به آن پاساژ میگویند ارتباط دو جمله موسیقایی.

فرم های موسیقی کلاسیک: معنی کلی فرم یعنی قالب یا ساختار موسیقی مثل آب میماندکه در هر قالب شکل آنرا میگیرد. تضاد در همه موارد حاکم است. فرم های مختلف و متنوعی وجود دارد. مهمترین آنها فرم سونات است.

1-7- فرم سونات: به شکل ABA است. از 3 بخش تشکیل شده یک بخش میآید بعد یک بخش جدید سپس همان اولی قرار میگیرد و با تغییراتی تکرار میشود.

EXPOSISON:A: ارائه تم ها (تم اول ودوم)

معرفی تم ها ـ پلی بین تم ها قرار داردکه آنها ر ا بهم ربط می دهند. بعد از معرفی تم ها قسمت پایانی وارد میشود.

DEVELOPMEN :بسط و گسترش

تم های معرفی شده با تغییراتی بسط و گسترش مییابد.

A : ارائه دوباره و جدید تم ها است: تم هایی که معرفی کردیم دوباره میپردازیم به معرفی مجدد و گسترده تر تم های اصلی در این قسمت کودا (قسمت پایانی) بوجود میآید در موسیقی کلاسیک حتماً باید شنونده را مطمئن کنیم. موسیقی پایان یافته است و پایان باید مشخص باشد. در قسمت A دوم همان شخصیتها هستند و همان تم ها هستند ولی با تغییرات خیلی مختصر و با یک تنالیته دیگر

2ـ7ـ از فرم های منوئه است: A B A وزن هم سه /چهارم

منوئه تریو منوئه

است. و عموماً این فرم رقص گون است.

3ـ7ـ فرم روندو ... ABCADAE در این فرم دقیقاً تکرار میشود و بقیه قسمتها تغییر میکند.

4ـ7ـ فرم سمفونی: بین 20 تا 45 دقیقه است و خیلی متنوع است. چهار موومان است و از چهار قسمت مختلف تشکیل شده (موومان اول به فرم سونات است) سمفونی اثری است برای ارکستر بزرگ که تمام ارکستر اهمیت دارد.

5ـ7ـ کنسرتو کلاسیک: 3 قسمت است 1ـ تند (سونات) 2ـ کند 3ـ تند. مانند سمفونی های بتهوون و هایدن ـ در کنسرتو ارکستر یک ساز را همراهی میکنند و تا آخر همان ساز هنر نمایی میکند و ارکستر آن ساز را همراهی میکند. زمان آن معمولاً 20 تا 45 دقیقه است. تقابل یک ساز با ارکستر در موسیقی کلاسیک معمولاً بصورت کنسرتو میباشد.

سوئیت

از قسمتهای مختلف تشکیل شده که رقص گونه است و روند و ممکن است موونها قسمتی ا زیک سوئیت باشدیک فرم موسیقی سازی که آهنگساز آزادی عمل درتعداد دارد.

نکته: موسیقی دوره باروک اغلب کنسونانس است یعنی از فواصل مطبوع تشکیل شده ولی در دورة کلاسیک از فواصل دیسونانس هم استفاده میشد. یعنی صداهای نامجذوب و نامطبوع. هر چقدر به دوره های دیگری موسیقی می رویم استفاد ه از دیسونانس ها بیشتر می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد